تبلیغات
خاطرات-بهداشت

خاطرات-بهداشت
 
نویسندگان
شما چقدر طبق هرم غذایی -نیازهای بدنتان را تامین میکنید؟

http://www.kermany.com/my_doc/kermany/Magazine/Elderly/2/Elderly.jpg


راهنماهای غذایی از ابزارهای اصلی ترویج تغذیه مناسب و شیوه زندگی سالم برای عموم از طریق انتخابهای سالم می باشند یکی از بهترین راهها برای اطمینان از تامین نیازهای تغذیه ای ، آشنایی با هرم غذایی کشور و استفاده روزانه از پنج گروه اصلی غذایی با رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه می باشد.تعادل به معنی مصرف مقادیر توصیه شده از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن وتنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی كه در 5 گروه اصلی غذایی قرار گرفته اند.

پنج گروه اصلی غذایی عبارتند از: 1 – گروه نان وغلات 2 – گروه میوه ها 3 – گروه سبزی ها 4 – گروه گوشت و تخم مرغ ، حبوبات و مغزها 5 – گروه شیر ولبنیات.

http://www.kamsafoods.com/images/pyramid01.jpg

در هر گروه، مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریبا” یكسان هستند و می توان از یكی به جای دیگری استفاده كرد. مقایسه مقدار مصرف روزانه از گروه های غذایی را می توان با استفاده از هرم غذایی کشور که در سال 1385 تهیه شده است نشان داد.

1– گروه نان وغلات :

انواع نان ، ماکارونی ، گندم ، جو و ذرت در این گروه قرارمی گیرند. مواد غذایی این گروه بیشتر نقش تامین انرژی بدن را به عهده دارند. علاوه برآن مواد غذایی این گروه حاوی ویتامینهای گروه B ، آهن و پروتئین نیز هستند.

مقدار توصیه شده از مواد غذایی این گروه 11-6 واحد در روز است ویک واحد از گروه نان وغلات معادل 30 گرم نان یا نصف لیوان ماکارونی یا نصف لیوان برنج پخته.

2- گروه میوه ها :

این گروه شامل انواع میوه های تازه ، خشک و آب میوه ها می باشد مانند سیب ، هلو ، گلابی ، گیلاس ، هندوانه سیب ، پرتقال ، نارنگی ، هلو ، آلو ، زردآلو ، گلابی و... ، که تامین كننده انواع ویتا مین ها و املاح بدن می باشند

مقدار توصیه شده از میوه های مختلف ، روزانه 4-2 واحد بوده و یک واحد از گروه میوه ها معادل یک میوه متوسط مثل یک عدد سیب یا یک عدد پرتقال می باشد. در ضمن میوه ها میان وعده های مناسبی هستند.

3- گروه سبزی ها:

مواد غذایی این گروه شامل سبزی‌های ریشه دار مانند پیاز، هویج، سیب‌زمینی، شلغم و سبزی‌های برگدار مانند سبزی خوردن ، كاهو، كلم، اسفناج و سبزی‌های ساقه‌دار كرفس ، ریواس سبزی‌های گلدارمانند گل كلم سبزی‌های میوه‌ دارمانند خیار، گوجه‌فرنگی، كدو، بادمجان.

این گروه تامین کننده انواع مختلف ویتامین ها و فیبرها می باشند سبزی های به رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی، سرشار از ویتامین AوC هستند. حتی الامکان سبزی ها را باید بصورت خام مصرف کرد، زیرا پختن سبزی بویژه اگر به مدت طولانی باشد , موجب از بین رفتن ویتامین های آن ها می شود.

-مقدار توصیه شده از سبزی ها بطور متوسط روزانه 5-3 واحد در روزاست و هرواحد معادل یك لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته می باشد.

4– گروه گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات و مغزها :

انواع گوشتهای قرمز ( گوسفند و گوساله) , گوشتهای سفید (مرغ ، ماهی) , امعاء و احشاء(جگر ، دل ، قلوه ، زبان ، مغز) , تخم مرغ و حبوبات (نخود ، لوبیا ، عدس ، باقلا ، لپه ، ماش) و مغزها( گردو ، بادام ، فندق ، پسته و تخمه ها) دراین گروه قرار دارند.

مواد غذایی که دراین گروه قرار می گیرند , نقش مهمی درتامین پروتئین بدن دارند. مواد غذایی این گروه علاوه بر پروتئین ، آهن و روی هم دارند , به همین دلیل برای رشد و خون سازی لازم هستند.

مقدار توصیه شده از مواد این گروه 3- 2 واحد در روز است و هرواحد معادل 60 گرم گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ ، نصف لیوان حبوبات خام یا یك لیوان حبوبات پخته ، دو عدد تخم مرغ ، نصف لیوان از مغزها می باشد.

5 گروه شیر ولبنیات:

مواد غذایی این گروه شامل شیر و فرآورده های آن مانند ماست ، پنیر ، کشک ، بستنی می باشند که در تامین پروتئین، ویتامین ها و املاح بویژه کلسیم بدن نقش بسزایی دارند.

کلسیم درتشکیل استخوان ها و دندان ها و استحکام آنها نقش ضروری دارد.

مقدار توصیه شده از این گروه 3-2واحد در روز می باشدو یک واحد از گروه شیر و لبنیات معادل یک لیوان شیر یا ماست ،5/1 لیوان بستنی ، 45گرم پنیر و یک لیوان کشک.

6 - گروه متفرقه:

برخلاف گروههای اصلی پنج گانه که باید حتماً در برنامه غذایی روزانه مصرف شوند , توصیه می شود از گروه متفرقه کمتر استفاده شود.

گروه متفرقه شامل: چربی ها، شیرینی ها و مواد قندی، ترشی ها و شورها و چاشنی ها، نوشیدنی ها مانند نوشابه های گازدار، چای، قهوه، شربت ها. برای این گروه واحدی در نظر گرفته نشده است.




طبقه بندی: مطالب بهداشتی،
[ پنجشنبه 1 مرداد 1394 ] [ 06:48 ب.ظ ] [ یاس ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ


سلام.من کارشناس بهداشت خانواده ام.
خوشحال میشم منو از نظرات و راهنماییهاتون بی بهره نذارید
"بهداشت همه چیز نیست اما هر چیز بدون بهداشت هیچ است"

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :